Case: ministerie van Financiën
Communiceren op het hoogtepunt van een crisis
Op het hoogtepunt van de eurocrisis had het ministerie van Financiën een interim communicatiemanager nodig die ervaring heeft met crisiscommunicatie, zeer snel kan schakelen, doortastend is en lef heeft. Merk in Beeld kreeg de opdracht. En werd daarna zelfs gevraagd om communicatiemanager te worden van Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem.
Renate Leyten: “Ik ben begonnen met het (eenvoudig) uitleggen van wat er gebeurt in Europa, hoe Nederlanders daar last van konden krijgen en aan welke oplossingen het kabinet dacht. Geen eenvoudige opgave als de situatie iedere dag verandert en als je te maken hebt met tegengestelde (internationale) belangen en geluiden. De snelste manier om een groot publiek te bereiken, was het inzetten van de enorme media-aandacht voor de minister. Naast de traditionele media als het journaal en de dagbladen heb ik ook gekozen voor meer specifieke programma’s als het Jeugdjournaal en een optreden van de minister op Lowlands.” Gedurende de hele looptijd van de opdracht was Renate adviseur van de minister, stuurde ze het communicatieteam aan en voerde actief stakeholdermanagement uit.
Creatieve communicatie op maat
Succesvolle communicatie sluit aan bij de behoeften en wensen van een doelgroep. Merk in Beeld heeft dan ook regelmatig onderzocht welke vragen en onduidelijkheden er leefden en hoe mensen geïnformeerd wilden worden over de eurocrisis. Dat resulteerde in het gebruik van communicatiemiddelen als animatievideo’s en infographics. Enkele voorbeelden van animatievideo’s staan op de website van het ministerie van Financiën. Ook ging Renate regelmatig met een camerateam de straat op om vragen te verzamelen. De meest gestelde vragen beantwoordde de minister vervolgens in een video.
Belangrijke rol voor social media
Interactie met de doelgroepen verliep vooral via sociale media. Bijvoorbeeld met een Facebook-pagina gericht op jongeren. Renate: “Met de berichten op de Facebookpagina kreeg je een kijkje achter de schermen. De aftrap van de pagina viel op: jongeren mochten een vraag over de eurocrisis insturen. De drie vragenstellers met de meeste likes mochten hun vraag stellen tijdens een heuse lunch met de minister. Interessant als je bijvoorbeeld student bedrijfseconomie bent!”
Interim communicatiemanager eurogroepvoorzitter
Na anderhalf jaar communiceren over de eurocrisis werd Renate gevraagd om interim communicatiemanager te worden voor de Eurogroepvoorzitter, Jeroen Dijsselbloem. Ze heeft voor hem een strategie ontwikkeld met als doelen: internationale bekendheid opbouwen en het snel wereldwijd delen van informatie.