Case: ASR Verzekeringen
De expeditie leiden: interne communicatie over nieuwe bedrijfsstrategie
Als communicatiemanager voor ASR Verzekeringen (voorheen: Fortis Verzekeringen) was Renate Leyten verantwoordelijk voor de interne communicatie van 5 onderdelen binnen ASR. Deze onderdelen hadden tussen de 100 – 500 medewerkers en waren daardoor bedrijven op zich met hun eigen communicatie issues.
De Expeditie leiden
Vanuit de directie van Fortis Verzekeringen kreeg Renate de opdracht om de nieuwe bedrijfsstrategie (De Expeditie) bekend te maken bij de afdelingen en ervoor te zorgen dat iedere afdeling bijdraagt aan de uitvoering van de strategie. Renate Leyten: “Ik werkte met elke afdeling een communicatiestrategie uit. De communicatieplannen bestonden uit twee delen. Een algemeen deel met aandacht voor: Wat betekent de nieuwe strategie voor onze afdeling? Aan welke aspecten kunnen wij een bijdrage leveren en hoe gaan we dit uitvoeren? Voor dit onderdeel bedacht ik een ‘expeditierugzak’ met handige communicatietools voor managers. En een specifiek deel: Wat zijn de knelpunten op onze afdeling? En hoe lossen we deze op?”
De uitvoering van de plannen was in handen van de communicatiemedewerkers van de afdelingen. Renate trad daarbij op als coach en klankbord.