Case: Pfizer
Interne communicatie over een fusie en nieuwe cultuur
Pfizer is een van de klanten waar Merk in Beeld al jaren voor werkt. Ze is ondertussen dan ook zeer breed inzetbaar binnen het grootste farmaceutische bedrijf ter wereld. Zij gaf onder meer leiding aan een imago onderzoek, vertaalde een nieuwe koers van het bedrijf naar in- en externe communicatiemiddelen en zette de communicatiestrategie op voor een intern verandertraject.
Interne communicatie bedrijfsovername
Onlangs werd Merk in Beeld weer door Pfizer benaderd. Pfizer had Wyeth Pharmaceuticals overgenomen, en er was behoefte aan interne communicatie rondom de overname en integratie. Renate Leyten: “Wyeth en Pfizer moesten één bedrijf worden. Op papier waren ze dat al, maar in de praktijk hebben medewerkers in deze periode van veranderingen nog veel behoefte aan informatie en duidelijkheid. Als interim communicatie-manager zorgde ik ervoor dat de afdelingen strategische informatie ontvingen, maar ook veel praktische informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe werkplekken en de nieuwe teams.
Centraal in het integratieproces stond persoonlijke communicatie door middel van o.a. diverse medewerkerbijeenkomsten. Daarbij was zowel aandacht voor informatieoverdracht als voor kennismaking en het creëren van bedrijfstrots. Zo hebben we de medewerkers het tv-spel Wie is de Mol laten spelen, waarbij alle spellen in het teken stonden van kennismaking. Op deze manier werd het nuttige met het aangename verenigd.”
Spectaculaire introductie nieuwe cultuur
Bij een fusie hoort ook een nieuwe cultuur. Pfizer was immers een ander bedrijf geworden door de diversiteit aan medewerkers. Merk in Beeld heeft de directie geadviseerd over de totstandkoming en communicatie van de nieuwe cultuur. De introductie was spectaculair. In een grote loods werd het theaterfestival De Parade nagebouwd. Medewerkers bezochten de theatervoorstellingen die alle in het teken stonden van de nieuwe cultuurwaarden en het bijbehorende gedrag. De boodschap kwam aan. Renate Leyten: “Ik heb nog nooit zoveel mensen in de dagen erna over een nieuwe cultuur over praten.”
Onderstaand een impressie van de cultuurbijeenkomst, het Pfizer Festival.